Parallelsessie ronde 1: 11:45 – 12:45

De workshop ‘Nieuwe wetenschappelijke inzichten’ bestaat uit 3 losse onderdelen
In drie delen (deel A, deel B en deel C) presenteren onderzoekers de resultaten van hun recente wetenschappelijke onderzoek:

JENNA SPITZER

DEEL A: Klimaatangst onder jongeren

De invloed van klimaatverandering op het leven van jongeren is niet te negeren. Klimaatverandering maakt de toekomst van jongeren onzeker. Het is dan ook niet verassend dat klimaatangst steeds vaker voorkomt onder jongeren. Wat is klimaatangst en hoe hangt het samen met duurzaam gedrag? Hoe kunnen we over klimaatverandering communiceren op een manier die minder angst oproept? Ik presenteer onderzoek dat aantoont dat we de zorgen van jongeren kunnen omzetten in motivatie voor duurzaam gedrag. Tegelijkertijd is het begrijpelijk als school psychologen (en andere onderwijsprofessionals) geen klimaatangst bij hun keerkingen willen aanwakkeren. We kunnen psychologische inzichten gebruiken om een passende communicatiestijl te ontwikkelen. Deelnemers aan de sessie leren over klimaatangst van leerlingen en hoe ze kunnen inspelen op de psychologische basisbehoeften van leerlingen als ze het hebben over klimaatverandering.


SANNE PRONK

DEEL B: Samen komen tot “Schools that Care”

Nog teveel jongeren vallen uit het onderwijs, gaan van de ene school naar de andere school, of komen uiteindelijk zelfs thuis te zitten. School2Care richt zich op deze doelgroep; het is een alternatieve onderwijszorg voorziening voor jongeren die uitvallen uit het onderwijs. Door jarenlang onderzoek binnen School2Care hebben we meer inzicht gekregen in de mechanismen die aan deze uitval ten grondslag liggen.

Aan de hand van de inzichten uit het proefschrift Schools that Care neem ik jullie mee in deze onderliggende mechanismen. Ook bespreken we inzichten die het onderzoek heeft opgeleverd over hoe onderwijs en zorg er sámen voor kunnen zorgen dat meer jongeren succesvol zijn binnen het onderwijs.


CAROLIEN RIEFFE

DEEL C: Nieuwe wetenschappelijke inzichten 

Op het schoolplein “gebeurt het”, daar sluiten kinderen vriendschappen, leren ze allerlei basisvaardigheden, zoals onderhandelen, flexibel reageren als de regels veranderen, of tegen je verlies kunnen. In deze sessie laat ik zien hoe we met sensoren op het schoolplein sociale interacties kunnen meten, en sociale netwerken in kaart kunnen brengen. Vooral de kinderen met ondersteuningsbehoeften in het reguliere onderwijs hebben vaak moeite met het vinden van aansluiting bij hun leeftijdsgenoten. Ze staan vaker buiten de groep en voelen zich ongewenst en / of eenzaam. Ten eerste maakt deze nieuwe meetmethode inzichtelijk wat er gebeurt op het schoolplein. Ten tweede kan daarmee ook het effect worden gemeten van interventies, bijvoorbeeld om sociale inclusie te verbeteren. Focus bij ons onderzoek ligt op het aanpassen van de (sociale) omgeving, zodat we equity (kansengelijkheid) kunnen verbeteren voor alle kinderen, ook die met een ondersteuningsbehoefte, denk bijvoorbeeld aan autistische kinderen of kinderen met gehoorverlies.


MEHDI MEZIANE

Jongerenwerk in School

Mentorschap en begeleiding. Leer hoe je op een empathische en effectieve manier kunt omgaan met kwetsbare jongeren. Deze interactieve sessies bieden waardevolle inzichten en praktische tools die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Ontwikkel je vaardigheden in het begrijpen van de behoeften van jongeren om hen te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling. Een unieke kans om samen te komen, te leren en te groeien.


DR. PATRICIA VUIJK

Meisjes en de keerzijde van zelfonthulling binnen hun hechte vriendschappen: Hoe kunnen mindfulnessvaardigheden hen helpen om samen gezond op te groeien tijdens de turbulente adolescentiefase?

Deze parallelsessie gaat in op de keerzijde van zelfonthulling (het delen van emoties en gedachten met anderen) bij meisjes tijdens de adolescentiefase. Zelfonthulling kan leiden tot mentale klachten wanneer meisjes excessief samen piekeren over onplezierige emoties. Dit heet co-rumineren. De sessie gaat in op de omstandigheden waaronder co-rumineren leidt tot mentale klachten bij meisjes, waarom co-rumineren een moeilijk te doorbreken emotieregulatie-strategie is, waarom co-rumineren op scholen vaak over het hoofd wordt gezien en hoe schoolprofessionals meisjes op het voortgezet onderwijs kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van adaptieve emotieregulatie-strategieen. Het Happy Friends, Postive Minds preventieprogramma is een mindfulness-based trainingsprogramma voor vriendinnenkoppels en biedt scholen handreikingen om met het terugdringen van excessief co-rumineren aan de slag te gaan. Tijdens de sessie worden de doelstellingen, opbouw en bouwstenen besproken. Dit programma wordt momenteel op effectiviteit onderzocht en komt beschikbaar zodra we weten of het effectief is. De sessie gaat in op manieren waarop scholen nu al aan de slag kunnen gaan met het terugdringen van co-rumineren.

ROOS BITS – DERKSEN EN PAMELA DEN HEIJER

Creëren van een inter-affectieve leerruimte 

Voor affectieve leerervaringen is een inter-affectieve leerruimte van belang. Maar hoe creëer je deze? Hoe zorg je dat er een sfeer ontstaat waarin studenten kunnen openen op de gevoelslaag? De docent of begeleider gaat hierin voor. Dat betekent bewustwording van je eigen gedachten en gevoelens en deze dienstbaar kunnen maken aan het leerproces van de student.

Tijdens deze parallelsessie kunnen deelnemers ervaren hoe een inter-affectieve leerruimte gecreëerd kan worden. We reiken de deelnemers affectieve leerervaringen aan en verdiepen deze met elkaar. Deelnemers krijgen antwoord op de vragen:

  • Hoe zorg ik voor een overgang van een cognitieve naar een affectieve leerervaring?
  • Hoe kan ik studenten stimuleren om meer naar binnen te focussen?
  • Hoe stimuleer ik studenten tot zelfonderzoek van de eigen gevoelens?
  • Hoe kan ik studenten uitnodigen om eigen gevoelens te delen?

JOOST MAARSCHALKERWEERD

Effectief lesgeven, de taal van het leren en het zweet op de juiste rug

In deze sessie gaan we verdiepen op de taal van het leren. Wat verstaan onze leerlingen nu onder leren? Wat is een goede leerling? Hieruit filteren we meta cognitieve strategieën en bedenken we hoe dit onze leerlingen kan helpen om zelf effectiever te leren en hoe leraren effectiever kunnen lesgeven. Daarnaast komen er ook een aantal werkvormen aan bod waardoor in klassen het zweet op de juiste ruggen komt te staan. De deelnemers leren wat meta cognitieve strategieën zijn en hoe die gebruikt kunnen worden om het leren van de leerlingen optimaler te maken en de deelnemers leren een aantal werkvormen die zij in hun eigen praktijk kunnen gebruiken.


ESTHER ROZENDAAL

Sociale media en digitale weerbaarheid

Kinderen groeien op in een wereld waar sociale media een belangrijk deel uitmaken van hun dagelijks leven. Sociale media bieden kinderen belangrijke kansen op het gebied van entertainment, communicatie en identiteitsontwikkeling, maar brengt ook risico’s met zich mee voor bijvoorbeeld hun welzijn en veiligheid. In deze workshop worden inzichten gedeeld die deelnemers kunnen gebruiken om kinderen te empoweren optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die sociale media bieden, en zich tegelijkertijd te wapenen tegen de risico’s ervan.


Parallelsessie ronde 2: 13:45 – 14:45

LAURA STROO

Toffe werkvormen voor inspirerende bijeenkomsten – door werkgroep schoolpsychologenbasis

Toffe werkvormen op een congres, waarom?
Nou, we kennen allemaal de meetings die eindeloos duren, waarbij veel gezonden wordt, weinig interactie plaatsvindt en waar altijd dezelfde mensen een betoog houden. Beetje gechargeerd misschien, maar vast herkenbaar. Wat willen we dan wel? Interactie, efficiëntie, hoge energie, alle stemmen horen en gezamenlijkheid ervaren zodat vanuit visie mooie dingen ontstaan!

Hoe gaan we dat doen?
Dat kan op een hele mooie wijze via Liberating Structures. Laura neemt je, namens de werkgroep schoolpsychologen van het NIP, mee in de rijke verzameling van interactieve methodes die zijn ontworpen om de betrokkenheid en samenwerking binnen groepen te bevorderen. Je gaat deze leuke, enthousiasmerende en praktische werkvormen ervaren, zodat je ze daarna gelijk in jouw setting kunt toepassen, bij trainingen die je geeft en/of vergaderingen of meetings die je leidt.

Wat heb je na afloop:
Een aantal praktische werkvormen waarmee je met groepen kunt inchecken, snel , leuk en efficient ervaringen of inzichten kunt ophalen, gezamenlijk tot breed gedragen oplossingen kunt komen om samen verder aan visie te werken, een fijne samenvattende werkvorm en een mooie afsluiter, zodat de bijeenkomst die jij leidt ook meer energie, voldoening en resultaat opleveren! Zin in!


METTE VAN DUIJN

Aanpak schoolveiligheid, hoe doe je dat?

In deze interactieve parallelsessie komen verschillende aspecten rondom schoolveiligheid aan bod. Je zult uitleg krijgen over principes als: bewustwording, bereidheid en handelingsperspectief, daarnaast zal door middel van stellingen het onderwerp verder uitgediept worden. Denk daarbij aan:

  • Veilig in en om school, hoe bouw je een keten?
  • Wat is de rol van de school(psycholoog)?
  • Signaleren kan je leren.

Parallelsessie 3 – Wordt vervangen door een spreker van Augeo over zelfde onderwerp

Titel wordt z.s.m. bekend gemaakt

Inhoud wordt z.s.m. gepubliceerd.


DR. PATRICIA VUIJK

Meisjes en de keerzijde van zelfonthulling binnen hun hechte vriendschappen: Hoe kunnen mindfulnessvaardigheden hen helpen om samen gezond op te groeien tijdens de turbulente adolescentiefase?

Deze parallelsessie gaat in op de keerzijde van zelfonthulling (het delen van emoties en gedachten met anderen) bij meisjes tijdens de adolescentiefase. Zelfonthulling kan leiden tot mentale klachten wanneer meisjes excessief samen piekeren over onplezierige emoties. Dit heet co-rumineren. De sessie gaat in op de omstandigheden waaronder co-rumineren leidt tot mentale klachten bij meisjes, waarom co-rumineren een moeilijk te doorbreken emotieregulatie-strategie is, waarom co-rumineren op scholen vaak over het hoofd wordt gezien en hoe schoolprofessionals meisjes op het voortgezet onderwijs kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van adaptieve emotieregulatie-strategieen. Het Happy Friends, Postive Minds preventieprogramma is een mindfulness-based trainingsprogramma voor vriendinnenkoppels en biedt scholen handreikingen om met het terugdringen van excessief co-rumineren aan de slag te gaan. Tijdens de sessie worden de doelstellingen, opbouw en bouwstenen besproken. Dit programma wordt momenteel op effectiviteit onderzocht en komt beschikbaar zodra we weten of het effectief is. De sessie gaat in op manieren waarop scholen nu al aan de slag kunnen gaan met het terugdringen van co-rumineren.

ESTHER ROZENDAAL

Sociale media en digitale weerbaarheid

Kinderen groeien op in een wereld waar sociale media een belangrijk deel uitmaken van hun dagelijks leven. Sociale media bieden kinderen belangrijke kansen op het gebied van entertainment, communicatie en identiteitsontwikkeling, maar brengt ook risico’s met zich mee voor bijvoorbeeld hun welzijn en veiligheid. In deze workshop worden inzichten gedeeld die deelnemers kunnen gebruiken om kinderen te empoweren optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die sociale media bieden, en zich tegelijkertijd te wapenen tegen de risico’s ervan.


NOËLLE PAMEIJER

De schoolpsycholoog zet de samenwerking school-ouders en ouderbetrokkenheid in beweging!

Ouders kunnen bijdragen aan het schoolsucces van kinderen. Daar is iedereen het over eens en wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dit, zie ook deze video. Constructieve samenwerking tussen school en ouders en ouderbetrokkenheid staan sterk in de belangstelling. Ook in de aanbevelingen voor inclusiever onderwijs komen deze thema’s aan bod. Deze sessie focust op de bijdrage van de schoolpsycholoog – als scientist-practitioner – aan een positieve communicatie tussen school, ouders en leerlingen. Al is school aan zet, het vergt ook een en ander van ouders. Hoe kun je zowel school als ouders ondersteunen en leerlingen betrekken? Welke visualisatie is hierbij helpend? Na een korte wetenschappelijke inkadering gaan we aan de slag met twee praktische tools: ‘10 aandachtspunten voor samenwerking’ en ‘6 stappen van een constructief overleg’. Na deze sessie weet je nog meer over ouderbetrokkenheid en kun je de tools en visualisatie inzetten in je gesprekken met scholen, ouders en leerlingen en in teamtrainingen over samenwerken met ouders.