Toetsgekte? Wat is er aan de hand?
Op 24 mei kopte het Parool dat leerlingen gebukt gaan onder toetsgekte en prestatiedruk: “leren is niet leuk meer”. Wat is er aan de hand? Zijn onze leerlingen niet meer bestand tegen een beetje druk van toetsing? Of hebben leerlingen lijk dat de druk te hoog is geworden en dat toetsing plezier in leren in de weg is gaan staan?
In deze keynote ga ik in op de rol die toetsing heeft in onderwijs, hoe dat gekomen is en welke veranderingen zich de afgelopen decennia hebben voltrokken. De rol van (test)psychologen is daarin cruciaal geweest. Toetsen staan lang niet altijd meer in dienst van het leren, maar hebben vooral andere functies gekregen. Met name die functies zorgen voor stress en demotivatie en staan plezier in het leren in de weg. Hoe komen we op de weg van toetsing die dienend is aan de pedagogische opdracht van onderwijs? Ik neem je mee.
Karen Heij is taalkundige, toetsexpert en onderwijsadviseur. Ze promoveerde in 2021 op de Eindtoets Basisonderwijs bezien vanuit bestuurlijk perspectief. Ze werkt als zelfstandige vanuit Parrhesia Onderwijsadvies.
Leren en professionaliseren vanuit de principes van een verbetercultuur
Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui schetst drie trends die direct invloed hebben op de kansenongelijkheid in het klaslokaal. Hij laat vervolgens zien, op basis van data uit het grootschalige onderzoeksprogramma van De Transformatieve School, dat het keren van deze trends vraagt om een collectieve reflex vanuit het professionele team. Hij gaat in deze bijdrage verdiepend in op de complexe en wonderlijke relatie tussen het pedagogisch-didactisch handelen in de klas en de dynamiek in het professionele team.
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het verbetercultuur– en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is lid van het programmateam binnen het consortium Ontwikkelkracht. Ten slotte is hij als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs bovendien verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Eindeloze entiteiten
Iedereen krijgt in zijn leven ooit met psychische problemen te maken, zelf of via een naaste. En iedereen weet er dus een beetje van af. De vraag is dan ook niet óf, maar hóé jongeren hierop kunnen reageren.
Levi van Dam is bijzonder hoogleraar Veerkrachtig Opgroeien aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Innovatie met kinderen en jongeren inspireert hem, omdat zij ons laten zien waar de toekomst naartoe gaat en wij hen kunnen helpen de toekomst te realiseren. Ook, en misschien wel juist, als die toekomst ingewikkeld is door complexiteit n het verleden en heden. Levi houdt ervan om dromen te realiseren.